28.1.06

قعله رودخان، بزرگ‌‏ترين و باعظمت‌‏ترين دژ نظامي ايران
قلعه رودخان در20 كيلومتري جنوب شرقي فومن از دهستان گوراب‌‏پس در بخش مركزي شهرستان فومن قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ايلنا، ارتفاع اين قلعه بين 655 تا 715 از سطح دريا در خط الراس يكي از ارتفاعات منطقه واقع شده است.در سمت راست قلعه، رودخانه‌‏اي به همين نام قرار دارد كه از ارتفاعات سرچشمه گرفته و آب آن از جنوب به شمال در جريان است.علاقه‌‏مندان به ديدن قلعه بعد از عبور از شهر فومن، پس از گذشتن از روستاهاي گشت , كر و محله، گشت رودخان، سياه‌‏كش، گوراب‌‏پس، ملسكام و سعيدآباد به روستاي قلعه رودخان رسيده و پس از گذشتن از حيدرآلات و طي سه كيلومتر جاده خاكي وارد اراضي پارك جنگلي قلعه رودخان شده و بايد مسير 5/1 كيلومتري صعود تا محل قلعه را از راه پله احداث شده, عبور كنند.گفتني است, قلعه رودخان از دو بخش تشكيل شده است, قسمت ارگ يا شاه قلعه در دو طبقه و از آجر ساخته شده كه در قسمت غربي اين بنا واقع است, قلعه كلا داراي دو ارگ شانزده قراول خانه است.در ورودي يا دروازه قلعه شمالي است و در دو طرف آن دو برج توپر بسيار عظيم ساخته شده است و بر بالاي دروازه اصلي، كتيبه‌‏اي نصب شده بود كه اين كتيبه در حال حاضر در موزه رشت نگهداري مي‌‏شود و مضمون كتيبه به شرح زير است:هرگونه درجه تغيير نيافته 180000؟ دانا چون هر دشمن خوي هرزه جوي ......... خويش اظهار كند و عهد ......... بقيه متلاشي شده است.خاطرنشان مي‌‏شود: قبلا چشمه آبي كه منبع اصلي آب قلعه بود، در حياط قلعه ديده مي‌‏شد و معروف است كه اين آب را با گنگ از ييلاق زردخوني آورده‌‏اند. اين چشمه پس از زلزله سال 1369 گيلان خشك ؛ اما بعدها به‌‏وسيله ميراث فرهنگي گيلان احيا شده است.قسمت دوم قلعه، قسمت نظامي يا قورخانه است كه در قسمت شرقي قلعه رودخان قرار دارد.از وجوه جالب توجه در معماري قلعه رودخان كاربرد طاق‌‏هاي جناغي و انواع مختلف آن و نيز طرح‌‏هاي آجركاري و سنگ چيني است كه نشان از دقت نظر سازندگان آن دارد.گفتني است, با توجه ويژه كار گروه گردشگري گيلان به اهميت و جايگاه مهم بناي قلعه رودخان و نقشه آن در ايجاد يك قطب بزرگ گردشگري در استان همزمان با فعاليت‌‏هاي اداره كل ميراث فرهنگي گيلان زمينه حضور و سرمايه‌‏گذاري بخش خصوصي در پارك جنگلي قلعه رودخان فراهم شده, به طوري كه پيش طرح ايجاد تاسيسات اقامتي و پذيرايي در محدوده پارك جنگلي قلعه رودخان ارايه و نظر به ويژگي‌‏هاي استثنايي بناي قلعه رودخان و طبيعت بسيار زيبا و جذاب آن با اقوام‌‏هاي هماهنگ سازمان‌‏ها و ادارات دولتي نظير منابع طبيعي، محيط زيست، راه و ترابري و ميراث فرهنگي و گردشگري در آينده نزديك قلعه رودخان محيط پيرامون آن به يكي از قطب‌‏هاي مهم گردشگري در كشور تبديل خواهد شد.
==================================
ايران در ايران

* پل تاريخي فيروزكوه به عنوان اثرملي ثبت شدگروه شهرستانها ـ پل تاريخي فيروزكوه (رضاشاهي) متعلق به دوره پهلوي اول در جاده قديم فيروزكوه ـ تهران با شماره ۲۹۳۸در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيد. پل فيروزكوه در جهت شرقي ـ غربي با ۹دهنه و قوس گهواره يي از سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده است و برپيشاني پل كه در نزد اهالي به «پل رضاشاهي» مشهور است، كتيبه يي سنگي به خط ثلث قراردارد كه تاريخ احداث پل را ۱۳۰۶هـ. ش و به نام رضاشاه معرفي مي كند. باتوجه به اهميت ارتباطي فيروزكوه، به يقين در زمانهاي گذشته اين مكان داراي پلي بود كه براثر طغيانهاي شديد رودخانه تخريب و پل حاضر بر مرزهاي آن احداث شده است. در دوطرف سطح پل دست انداز يا هره يي به ارتفاع يك متر ساخته شده كه امنيت عبور و مرور برروي آن را بيشتر مي كند و در طرفين ورودي شرقي پل ۲قطعه سنگ تراش سفيد كه در گذشته كيلومترشمار جاده ها بوده به رسم يادبود آن دوره برپايه يي مكعب مستطيل شكل نصب شده است. فيروزكوه، منطقه يي كه پل در آن قرارگرفته است منطقه يي است در مرز استان تهران و مازندران كه در دامنه جنوبي ارتفاعات سلسله جبال البرز و در ميان رشته كوههاي مختلف قراردارد.
=============================
در «غار كرفتو» چهار دوران سكونت انسان، شناسايي شد

با بررسي و شناسايي محوطه هاي اطراف «غار كرفتو» در كردستان، باستان شناسان موفق به شناسايي سه دوره سكونت پيش از تاريخ تا دوران اسلامي شدند. دوره هاي مذكور كه عميق ترين لايه هاي كف غار تا لايه هاي سطحي را در بر مي گيرد متعلق به پيش از تاريخ «نوسنگي»، دوره تاريخي (پارت و ساساني) و دوره اسلامي (قرنهاي ۷ و ۸ هجري) هستند. حسن رضواني سرپرست گروه باستان شناسي غار كرفتو گفت: دراين كاووش با ۲۲ گمانه زني در داخل غار و چند تراشه در بيرون از غار، تيغه ها و تراشه هاي سنگي دوران نوسنگي از لايه هاي عميق كف غار كشف شد. كشف مقاديري سكه و سفالينه هاي پارت و ساساني از لايه هاي مياني و ظروف سفالي و مهره هاي عقيق متعلق به دوران اسلامي از لايه هاي بالايي از ديگر كشفيات اين فصل كاوش عنوان شده است. «غار كرفتو» از نوع غارهاي طبيعي و آهكي است كه براثر حل آهكها تشكيل شده است و بنابرشرايط طبيعي به طبقات چهارگانه نامگذاري شده است كه هركدام داراي معماري خارجي و مرتبط با يكديگر است. مطالعات نشان مي دهدغار كرفتو درگذشته براثر سكونت اقوام مختلف دستخوش تغيير و دگرگوني و دخل و تصرفاتي شده است. به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي كشور، تأسيسات غار كرفتو بويژه كتيبه يوناني كه به دست آمده است، نشان مي دهد از اوايل قرن ۱۹ ميلادي موردتوجه قرار گرفته است. ابتدا در سال ۱۸۱۸ميلادي «سررابرت كرپورتر» كتيبه يوناني را جلوي يكي از اتاقها كشف و معرفي كرد و سپس «هنري راويلسون» درسال ۱۸۳۸ ميلادي طي بازديد غار قرائت كتيبه را اصلاح كرد. يكصدسال بعد نيز (درسال ۱۹۶۳) «سراورال اشتين» كپي كاملي از كتيبه يوناني و نقشه اتاق هاي حجاري شده را همراه محمدايوب خان دستيارهندي خود ارايه كرد. درسال ۱۹۷۵ نيز «دكتر هوبرتوس فون گال» باستان شناس آلماني با ديدن غار، شرح معماري آن را به زبان آلماني نوشت كه اين متن توسط هيأت باستان شناسي غار كرفتو به فارسي برگردانده شده است. غار كرفتو در ۷۶كيلومتري شمال خاوري شهرستان ديوان دره بين راه نقاب قرار دارد و از جمله جاذبه هاي گردشگري استان كردستان به شمار مي رود.